29/2/08

CURS PER A RELACIONAR-SE MILLOR ELS ESCOLARS DE QUART

El reconegut professor MANUEL SEGURA exposà en QUART DE POBLET al professorat de tots els centrs escolars el seu programa per APRENDRE A CONVIURE.

Els dies 4, 5 i 7 de Febrer s’han reunit al CP Ramón Laporta un bon nombre de professorat d'Educació Primària i Secundària per participar a les segones jornades, organitzades per l’àrea d’Educació en col.laboració amb el CEFIRE de Torrent, al voltant dels programes de Competència Social per a escolars de Manuel Segura .

En aquesta ocasió es tractava de concretitzar l’aplicació dels programes amb l’alumnat, centrant-se a l’anàlisi dels aspectes emocionals i morals que es donen darrere de les conductes, ensenyant a reflexionar al voltant als nostres alumnes.

Els programes, que es porten a terme a moltes escoles del territori espanyol, ensenyen a millorar el control emocional, a trobar alternatives a respostes agressives o passives, i a valorar l’eficàcia i la justícia de la nostra manera d’actuar amb els demés.

D. Manuel Segura, professor i psicòleg penitenciari jubilat, fa anys que es dedica a la formació del professorat per tot arreu.

Insisteix a totes les seves intervencions a la necessitat de dedicar un temps, més enllà de la formació acadèmica, a reflexionar a l'alumnat al voltant de com relacionar-se als demés, de com defensar els seus drets sense caure en la violència ni la passivitat, d’emprar solucions justes als problemes interpersonals que es donen al conviure en altres, sempre tenint en compte que es tenim que ensenyar a posar-se en la pell dels demés i tot açò basat en les teories més provades a la psicologia educativa actual.

Però no es tracta de teories. Els programes desenvolupats per Manuel Segura es duen a la pràctica concretats en jocs de grup, representacions de situacions que de fet es donen al dia a dia als centres escolars i portant-ne una metodologia activa i participativa dels xiquets, adolescents i adults per tal de ensenyar a pensar i a no deixar-se dur per la impulsivitat i els estereotips.

En definitiva, unes aportacions que duen unes teories prou confrontades a nivell científic i unes habilitats que hui cal tindre present si volem millorar a conviure als centres escolars i contribuir al creixement emocional i social del alumnat .

Mª Dolores Artero
psicòloga GPM